19 Ağustos 2014 Salı

Sağlıkta Dijital Dönüşüm
                                             
Mobil internet ve akıllı telefonların hayatımızı kolaylaştırdığı gibi, hayat kurtardığı da herkes tarafından kabul görmüş bir gerçektir. Konum servislerini kullanarak çevremizdeki en yakın nöbetçi eczaneyi bulmak, benzinimiz bittiğinde en yakın istasyona ulaşmak, acil bir durumda en yakın hastaneye gitmek veya bilmediğimiz bir adresi bulabilmek artık çok kolay.

Özellikle Google hayatımıza girdikten sonra internette en çok arattığımız konuların başında sağlık konuları geliyor. Sağlığımızla ilgili yaşadığımız en ufak bir sorunun çözümü için bir doktor veya sağlık kuruluşundan önce ilk olarak internete başvuruyoruz. Her ne kadar sağlık sorunlarımızın çözümü için doğru bir adres olmasa da doğru kaynaklara ulaşıldığı takdirde bir sağlık kuruluşuna gitmeden küçük sağlık sorunlarımızın çözüm yollarını internette bulabiliyoruz. Potansiyel bir hastalığı taşıdığından şüphelenen birçok insan, önce internette arama yaptığı için hastalığı ile ilgili yeteri kadar bilgi sahibi olarak muayene olmaya geliyor. Hatta doktorların özgeçmiş bilgilerine bakarak kendi hastalığını tedavi edebilecek en uygun doktoru bulabiliyor.

Hastalığımız ile ilgili araştırma yapıp, bilgi sahibi oluyor, istediğimiz doktoru buluyor, muayene olarak tanımızı öğreniyor ve tedaviye başlıyoruz. Artık aynı hastalığı taşıyan kişilerle sosyal medya ağlarında rahatça konuşabiliyoruz. Hastalığımızla ilgili hashtag’lere giriyor, ilgili blogları ziyaret ediyoruz. Fikir alışverişinde bulunarak tartışıyoruz hatta doktor öneriyoruz. Bu konudaki en büyük risk, medikal bilgisi olmayanların da sosyal medyada rahatlıkla öneride bulunması. Oluşabilecek  bilgi kirliliğine son derece dikkat etmemiz gerekiyor. Sosyal medya ve internetten bilgi alan kişilerin bir hekime danışmadan asla kendi başına bir tedavi yöntemi uygulamaması çok önemli.

Research2Guidance Global Mobile Health Market 2013-2017 raporuna göre, iOS ve Android için 97 bin mobil sağlık uygulaması bulunuyor. Ve yine raporda yer alan bilgilere göre mevcut uygulamaların birçoğu sağlık ve fitness konuları üzerine olduğu görülüyor. Ülkemiz için hazırlanan başka bir mobil ölçümleme raporuna göre, en çok indirilen 10 mobil sağlık uygulaması, fitness ve spor ile ilgili olduğu görülmektedir. Burada  dikkat çeken nokta, Android tabanlı cihazlarda en çok indirilen 10 mobil sağlık uygulaması arasında 1.sırada “182 Hastane Randevu Servisi” çıkmasıdır.

Yukarıda bahsettiğim veriler aslında bize sağlık sektörünün dijital dünyaya ayak uydurma serüvenini ve sağlıkta dijital dönüşümü çok net bir şekilde anlatmaktadır. Sağlık sektörü profesyonelleri de dijital medyaya yaptıkları yatırımlarla bu dönüşümde şüphesiz önemli rol oynamışlardır. Geliştirilen sağlık uygulamaları sayesinde muayene randevularının zahmetsizce alınabilmesi, doktor seçimleri, hastane lokasyonlarına harita üzerinden yol tarifi, hastanın sigortasına göre doktor aranması kolaylıkla yapılabiliyor. Ayrıca özel sağlık uygulamaları ile hastanede yaptırdığınız tetkiklerinize, tansiyon ölçümlerinize, kısacası tüm medikal raporlarınıza hastaneye gidip sıra beklemeden web üzerinden rahatça ulaşabiliyorsunuz.

Hali hazırda var olan ve hayatımızı kolaylaştıran “Giyilebilir Sağlık Teknolojileri” sağlıkta dijital dönüşümün geleceğini oluşturacak ve yakın zamanda hayatımızın her anında olacağı öngörülmektedir. Tansiyonunun sürekli takip edilmesi gereken hastalara takılan bir bileklik, hasta takibini kontrol etmeyi kolaylaştıran çipli kartlar, bebekler için sensorlu zıbın, akıllı telefonlar ile uyumlu adım sayar, nabız ölçer, akıllı bileklikler gibi teknolojilere her geçen gün yenileri eklenerek insan hayatının uzamasında ve daha kaliteli bir yaşam sürmesine yardımcı olmaktadır.

Hayatımızı kolaylaştıran bu teknolojiler aynı zamanda arkamızda bizimle ilgili önemli veriler de bırakıyor. Gerek sağlık profesyonelleri gerek pazarlama iletişimcileri tarafından ustalıkla kullanılan bu veriler, doğru analiz edildiği takdirde kişiye özel tedavi yöntemlerinin gelişmesini sağlayarak yaşam kalitesini arttırmaktadır.


Harun Karakaya
İtibar Yönetimi 

harun.karakaya@guven.com.tr

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder