23 Temmuz 2014 Çarşamba

Akut sağlık sorunu olan çocuğun ebeveynlerinin, hemşirelik bakımına ilişkin beklentileri ve memnuniyet düzeyleri

Giriş ve Amaç:  Memnuniyet,  yaşam şekli, deneyimler ve beklentileri içeren birçok faktörle ilişkili bir kavramdır. Hasta/hasta yakını memnuniyeti subjektif bir veri olmakla birlikte, sağlık hizmeti kalitesinin önemli göstergelerindendir.  Çocuk servislerinde memnuniyet ölçümlerinde çocukların memnuniyet düzeylerini belirlemek tam olarak mümkün olamadığı için ebeveyn memnuniyeti önem kazanmıştır. Çalışma akut sağlık sorunu olan çocuğun ebeveynlerinin hemşirelik bakımına ilişkin beklentileri ve memnuniyet düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışma özel bir hastanede tanımlayıcı-kesitsel tipte gerçekleştirilmiştir. Çalışmada örneklem seçimine gidilmemiş olup bu tarihler arasında çocuklarına refakat eden ve çalışmaya katılmayı kabul eden 160 ebeveyn ile yürütülmüştür. Veriler çocuk ve ebeveynin sosyo-demografik özelliklerini ve ebeveynlerin hastane ve sağlık ekibinden beklentilerini içeren “veri toplama formu” ve ebeveynlerin hemşire bakımına ilişkin memnuniyet düzeylerini belirleyen 5’li likert tipi, 19 maddeden oluşan “Newcastle Hemşirelik Bakımı Memnuniyet Ölçeği” ile toplanmıştır.
Bulgular: Çocukların %53,8’i kız olup yaş ortalamaları 1-7 arasındadır. Çocukların çoğunun hastaneye başvurma nedenleri öksürük, ateş, kusma, karın ağrısı vb. akut sağlık sorunları olduğu belirlenmiştir. Çalışmaya katılan ebeveynlerin % 68,8’i anne olup ebeveynlerin yaş ortalamaları 31-41 aralığındadır.  Ebeveynlerin % 76,3’ü üniversite mezunu olup % 78,1’i çalışmaktadır.
Ebeveynlerin hastaneye gelmeden önceki hastane ve sağlık profesyonellerinden beklentileri incelendiğinde; %71,9’u tıbbi işlemlerin deneyimli kişiler tarafından yapılmasını istediklerini, %63,1’i sağlık ekibinin ilgili olması ve %56,3’ü de beklemeden muayeneye alınmak istediklerini belirtmişlerdir. Ebeveynlerin hemşire ile karşılaştıklarında hemşirenin özelliklerinden ilk dikkatlerini çeken özellikler incelendiğinde; %72,9’u bilgili, %68,7’si deneyimli, %15’i ise bakımlı olduğunu ifade etmişlerdir.
Çocukların yaşları ile ebeveynlerin memnuniyet düzeyi arasındaki ilişki incelendiğinde;  yaş arttıkça memnuniyet düzeyinin de arttığı belirlenmiş ve sonuç istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Ebeveynlerin memnuniyet düzeyleri incelendiğinde babaların annelere göre memnuniyet düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Çalışan ebeveynlerin memnuniyet düzeyinin, çalışmayan ebeveynlerin memnuniyet düzeylerinden daha yüksek olduğu belirlenmiştir . Ebeveynlerin eğitim düzeyi arttıkça memnuniyet düzeylerinin düştüğü belirlenmiştir.


Uzm.Hem. Ahu Çırlak
Özel Ankara Güven Hastanesi, Pediatri Servisi, Sorumlu Hemşire
Yrd.Doç.Dr.Gülzade Uysal
Okan Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Yüksekokulu, Hemşirelik Bölümü, Öğretim Üyesi



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder