15 Temmuz 2014 Salı

“SÖZDE DEĞİL, ÖZDE İNSAN KAYNAKLARI” 

Yine mi bir gün değil....Yeni bir günde merhaba..
Yazımın başında şunu belirtmeliyim ki, İnsan Kaynakları Bölümü’nde çalışmanın ve bu bölümü tercih etmenin her alanda olduğu gibi bir bedeli var. İnsan Kaynakları süreçlerini yönetmek demek, sadece “Teknik yetkinlikler, sistemler, duyurular, bildiriler, metodlar, uygulamalar” demek değildir. İnsan Kaynaklarına değer katmak çabası, iş odaklı olup insanı unutmak ve kafamızı kuma gömmekten öte birşey olmalıdır.
Bugün yapacağım paylaşımda, İnsan Kaynakları Bölümünde çalışan ve bu bölümü tercih etmek isteyen arkadaşlarımıza olmazsa olmaz sihirli adımları anlatacağım.
İnsan Kaynakları çalışanları olarak, değer yaratmak ve bu değeri tanıtmak zorundayız. Tanıtmak diyoruz; çünkü, bu değeri bizim değil, tüm çalışanlarımızın tanıması önemli bir kırılma noktasıdır. “Mükemmel sistem kurmak” planının veya uygulamasının hizmet verdiğimiz çalışanlarımız açısından bir değeri yoksa önemi de hiç yoktur.

Bu doğrultuda;

  1. Adım : Organizasyon içindeki tüm çalışanların iş tanımlarına ve iş süreçlerine hakim olmak.

Değeri tanıtmak için, değeri tanımak gerekir. Bu nedenle; hizmet verdiğimiz kişilerin, hangi şartlarda çalıştıkları, işleri gereği fırsatlar ve tehditler, güçlü ve gelişmesi gereken yönler, zorluklar gibi tüm yönlerini bilmeli ve gözlemlemeliyiz. Ortak hedeflere ulaşmak için, gönül birliği içinde bu konuda çaba gerekiyor. Çok zor değil, istemek yeterli. İnsan Kaynakları çalışanları olarak, değeri tanıtmak adına bu çok önemli bir adımdır. Hizmet verdiğimiz kişiler ile ortak dili konuşmak, onlara önemsendiklerini hissettirmek için sihirli bir adım.

  1. Adım : “Öncelik Analiz İlkesine uygun davranmak.”

Öncelik analizi denilince, hemen aklımıza “Zaman Yönetimi” geliyor. Önceliği, farklı bir bakış açısından ele alalım. Öncelik, İletişim Sanatının en önemli adımı. Karşındaki kişinin önceliğini gözlemleyemiyorsan, mükemmel bir iletişim sürecinden bahsetmek mümkün değil. Karşı tarafa değer vermek ve bu değeri hissettirebilmek, ancak karşı tarafın önceliğini görebildiğimizde mümkün olabilir. Özellikle de, İnsan Kaynakları bölümünde çalışan bizler için bu analiz çok önemli bir ayrıntıdır. Başarı da, bu ayrıntıda yatmaktadır. Hizmet verdiğimiz kişilerin ve bölümlerin önceliklerini analiz etmeden, İnsan Kaynakları Sistemlerinin önceliklerini uygulamak ve uygulatmak, istenmeyen sonuçlara sebep olabiliyor ve size göre çok başarılı bir proje, başarısızlıkla sonuçlanabiliyor. Bu nedenle, duyuru, formlar, bildiriler ile yönetilen bir İnsan Kaynakları süreci öncesi bu analizi yapmak zorundayız. Hizmet ettiğiniz sektörün, bölümlerin ve kişilerin, saat/gün/hafta/ay peryotlarında önceliklerini çok iyi analiz edip, gözlemlemek zorundayız. Örneğin, sağlık sektöründeki bir hekimin, bir hemşirenin gün içindeki iş dinamiklerini, satış ve pazarlama sektöründeki bir bölümün ay sonu hareketliliğini (satış hedefi vb.), üretim sektörünün üretim planlarını görmemiz gerekiyor. Herhalde İnsan Kaynaklarının farkındalığı da burada başlıyor.
İnsan Kaynakları bir lokomotif ise, vagonları, kendi gitmek istediği yere değil, vagonların gitmek istedikleri yere sorunsuzca götürmelidir.

  1. Adım : “Eşitlik İlkesine bağlı davranışlar sergilemek.”

Günümüzün çalışma koşullarına baktığımızda, hizmet ettiğimiz insanların İnsan Kaynakları Bölümü’nden beklentileri çok yüksek. Bu beklentiler, bizlere çok büyük yetkiler ve sorumluluklar veriyor. Objektif olmak, sırdaş olmak, açık olmak, güvenilir olmak gibi ilk akla gelenler dışında “Sevgisini Eşit Dağıtmak” gibi farklı, çok önemli ve öncelikli bir sorumluluk yüklemektedir. Hizmet edilen tüm çalışanlara eşit bakmak, paylaşımlarını eşit, önyargısız ve objektif dağıtmak çok önem taşımaktadır. İnsan Kaynakları Bölümü’nün güvenilirliği açısından da olmazsa olmaz bir adım, bu sorumluluğun farkında olmaktır. Kadro Ünvanı, tecrübe, kıdem,  kişilik gözetmeksizin verilecek destek ve paylaşımlar eşit olmalıdır. Bu adım, kurum kültürünün oluşturulması ve geliştirilmesi için çok önem taşımaktadır. Çok küçük bir örnekle açıklamak gerekirse, bir Genel Müdür ile bir temizlik personelimizin yaşgününü kutlarken duyduğunuz heyecan birbirine eşit olmalıdır ki; işte bunu gerçekten hissettiğinizde iyi yoldasınız demektir. Farklılıkları yönetirken ilgisini eşit dağıtmak, İnsan Kaynakları Bölümü’nün farkındalığı olmalıdır.

  1. Adım : Hizmet verdiğimiz tüm çalışanlarımız ile 24 saat iletişim.

İnsan Kaynakları olarak, dinamikleri çok farklı olan sektörlere hizmet veriyoruz ve bu sayede de çok farklı bakış açılarınıda gözlemliyebiliyoruz. Farkındalık yaratmak için, tüm çalışanlarımız ile 24 saat iletişim kurmak zorundayız. Bunu iletirken, 24 saat çalışmaktan bahsetmiyorum.
** Sağlık sektöründeki Hekim, Hemşire, Teknisyen ve diğer çalışanlarımız, vardiyalı olarak günün her saati hizmet vermekte iken, siz gece hiç ziyarete gittiniz mi veya gitmeyi düşünür müsünüz?
** Üretim sektöründe çalışan Mühendis, Operatör, Teknisyen vd. çalışanlarımızı gece üretim hattında ziyaret edip, kahvaltı saati birlikte oldunuz mu veya olmayı düşünür müsünüz?
** Satış ve dağıtım sektöründe çalışan Satış Yöneticisi, Şoför, Satış Temsilcisi ve diğer çalışanlar ile sabah erken saatte beraber olmayı veya piyasada birlikte çalışma imkanı buldunuz mu veya hiç düşünür müsünüz?
** Hizmet verdiğiniz kişiler, günün 24 saati size ulaşabiliyor mu veya ulaşmasını ister misiniz? ...

     
     İşte İnsan Kaynaklarının farkındalığı bence bu 4 adımda gizli. Bu farkındalığı da, sözde    
    değil özde, içinden gelerek yapabiliyorsanız, değer yaratan bir İnsan Kaynakları Bölümü  
    yaratabilirsin.

    4 sihirli adım ile paylaştığımız Düşünce boyutundaki  İnsan Kaynakları yapılanmasını
    tamamladıktan sonra, Sistem Boyutundaki yapılanma sürecini başlatmak, değerlendirmek
    ve uygulamak gerekmektedir. 

Bazen tribünde takımını ateşleyen bir taraftar, bazen kulübede teknik direktör veya malzemeci, bazen de ekibiyle  sahada top oynayan  İnsan Kaynakları için, farklı paylaşımlarda buluşmak üzere, hep sağlıklı ve değerli kalın . . . 



Mehmet Emin ERGİNÖZ

Özel Ankara Güven Hastanesi İnsan Kaynakları Müdür
mehmetemin.erginoz@guven.com.tr



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder