Akut sağlık sorunu olan çocuğun ebeveynlerinin, hemşirelik
bakımına ilişkin beklentileri ve memnuniyet düzeyleri
Giriş ve Amaç: Memnuniyet, yaşam şekli, deneyimler ve beklentileri içeren
birçok faktörle ilişkili bir kavramdır. Hasta/hasta yakını memnuniyeti
subjektif bir veri olmakla birlikte, sağlık hizmeti kalitesinin önemli
göstergelerindendir. Çocuk servislerinde
memnuniyet ölçümlerinde çocukların memnuniyet düzeylerini belirlemek tam olarak
mümkün olamadığı için ebeveyn memnuniyeti önem kazanmıştır. Çalışma akut sağlık
sorunu olan çocuğun ebeveynlerinin hemşirelik bakımına ilişkin beklentileri ve
memnuniyet düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışma
özel bir hastanede tanımlayıcı-kesitsel tipte
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada örneklem seçimine gidilmemiş olup bu tarihler
arasında çocuklarına refakat eden ve çalışmaya katılmayı kabul eden 160 ebeveyn
ile yürütülmüştür. Veriler çocuk ve ebeveynin sosyo-demografik özelliklerini ve
ebeveynlerin hastane ve sağlık ekibinden beklentilerini içeren “veri toplama
formu” ve ebeveynlerin hemşire bakımına ilişkin memnuniyet düzeylerini
belirleyen 5’li likert tipi, 19 maddeden oluşan “Newcastle Hemşirelik Bakımı
Memnuniyet Ölçeği” ile toplanmıştır.
Bulgular: Çocukların %53,8’i kız olup yaş ortalamaları 1-7 arasındadır.
Çocukların çoğunun hastaneye başvurma nedenleri öksürük, ateş, kusma, karın
ağrısı vb. akut sağlık sorunları olduğu belirlenmiştir. Çalışmaya katılan
ebeveynlerin % 68,8’i anne olup ebeveynlerin yaş ortalamaları 31-41
aralığındadır. Ebeveynlerin % 76,3’ü
üniversite mezunu olup % 78,1’i çalışmaktadır.
Ebeveynlerin hastaneye
gelmeden önceki hastane ve sağlık profesyonellerinden beklentileri incelendiğinde;
%71,9’u tıbbi işlemlerin deneyimli kişiler tarafından yapılmasını
istediklerini, %63,1’i sağlık ekibinin ilgili olması ve %56,3’ü de beklemeden
muayeneye alınmak istediklerini belirtmişlerdir. Ebeveynlerin hemşire ile karşılaştıklarında hemşirenin
özelliklerinden ilk dikkatlerini çeken özellikler incelendiğinde; %72,9’u bilgili, %68,7’si deneyimli, %15’i ise bakımlı
olduğunu ifade etmişlerdir.
Çocukların yaşları ile
ebeveynlerin memnuniyet düzeyi arasındaki ilişki incelendiğinde; yaş arttıkça memnuniyet düzeyinin de arttığı
belirlenmiş ve sonuç istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Ebeveynlerin memnuniyet düzeyleri incelendiğinde
babaların annelere göre memnuniyet düzeylerinin daha yüksek olduğu
belirlenmiştir. Çalışan ebeveynlerin memnuniyet düzeyinin, çalışmayan ebeveynlerin
memnuniyet düzeylerinden daha yüksek olduğu belirlenmiştir . Ebeveynlerin
eğitim düzeyi arttıkça memnuniyet düzeylerinin düştüğü belirlenmiştir.
Uzm.Hem.
Ahu Çırlak
Özel Ankara
Güven Hastanesi, Pediatri Servisi, Sorumlu Hemşire
Yrd.Doç.Dr.Gülzade
Uysal
Okan
Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Yüksekokulu, Hemşirelik Bölümü, Öğretim Üyesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder